ارتودنسی دندان و درمان ناهنجاری های فکی

شنبه 15 بهمن 1401
9:33
هورام

ارتودنسی دندان و درمان ناهنجاری های فکی

“70 درصد افراد جامعه نیاز به درمان ارتودنسی دندان دارند.” این خبر را یکی از اعضای انجمن ارتودنسی دندانهای شیری کدامند ایران میدهد. در بخش دیگر خبر آمده که “… نزدیک به 30 درصد از این جامعه آماری مشکل خاصی ندارند و نیازی هم به درمان ندارند… اما بیش از 30 درصد مشکل جدی داشته و نیاز شدید به درمان دارند”(منبع معتبر). بیایید ببینیم این مشکلات ارتودنسی یا کدامند و چرا نیاز به درمان جدی دارند و اصلاً تعریف این ارتودنسی دقیقا چیست؟ ارتودنسی یا ارتودانتیکس (Orthodontics) یکی از تخصصهای رشته دندانپزشکی است که به پیشگیری، تشخیص و اصلاح یا درمان ناهنجاریهای دندانی و فکی میپردازد. چه افرادی به درمانهای ارتودنسی دندان نیاز دارند؟ یک ارتودنتیست کارش رفع نامنظمیهای دندانی، موقعیت نامناسب دندانها و فکین است. بنابراین هر کسی، هر نوع مشکلی در این خصوص داشته باشد، میتواند برای درمان به متخصص ارتودنسی مراجعه کند. اما لزوماً قرار نیست به خاطر هر مشکلی (در نظم و موقعیت دندانها) حتما درمان را شروع کنیم.

  • نوع و روش درمان یا دستگاه های بکار رفته برای درمانتان
  • درمان کودکان خاص
  • پر کردن دندانهای پوسیده با مواد هم رنگ دندان
  • روکش دندان

دستگاههای متحرک انواعی اند که بیمار میتواند در طول درمان آنها را از دهانش خارج کند، البته گاهی این خارج نمودن ممکن است بنا بر تجویز ارتودنتیست محدود به زمانهای کوتاهی مانند زمان غذاخوردن یا مسواک زدن باشد. این نوع دستگاهها در بین مردم به «پلاک» مشهورند. این کلمه مرکب است از دو واژه لاتین «ارتو» به معنای «راست» و «درست» و «ادوس» یا مشتق آن «دنس» به معنای «دندان». ارتودنسی در بسیاری از کشورهای دنیا با تفاوتهایی آموزش داده میشود. در ایران یک دندانپزشک پس از ۶ سال تحصیل دندانپزشکی و اخذ مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی، پس از گذراندن طرح، میتواند در آزمون پذیرش دستیار (رزیدنت) تخصصی دندانپزشکی شرکت کند و در صورت قبولی وارد این دورهٔ تخصصی شود. طول دورهٔ رسمی تخصص ارتودنسی در ایران ۳ سال است. ارتودنسی در واقع یکی از شاخههای تخصصی دندانپزشکی است که برای زیباتر شدن صورت و دندانها و بهبود عملکرد آنها مورد استفاده قرار میگیرد.

همین حالا کلیک کنید و عکس لبخندتان را به اینجا بفرستید.

5) وقتی دندانها سرجای خود نباشند، در صورت وارد شدن نیرو به آنها، به برخی دندانها بیشتر و به برخی دیگر کمتر نیرو وارد میشود که باعث آسیب پذیری دندان و حتی لثه خواهد شد. با کمک این ارتودنسی این مشکل نیز برطرف میشود. 6) ارتودنسی با ایجاد هماهنگی و نظم بین دندانها، مشکلات غذا خوردن و هضم آن را رفع میکند. همین حالا کلیک کنید و عکس لبخندتان را به اینجا بفرستید. تا مشاوره و هزینهی حدودی آن از طرف متخصص زیبایی برای شما ارسال گردد. افرادی که ارتودنسی کردهاند، رعایت بهداشت دهان و دندانهایشان دشوار است، در صورتی که فرد موارد بهداشتی را رعایت نکند، احتمال پوسیدگی دندان بسیار زیاد است. ارتودنسی از جمله راههای درمانی است که تنها متخصص مخصوص به آن باید این کار را انجام دهند، در صورتی که در انتخاب پزشک اشتباه کنید، مشکلات و خطرات جدی شما را تهدید خواهد کرد. شرایط اقساط دندانپزشکی: 70 درصد از مجموع هزینه دندانپزشکی شما به صورت بلند مدت و تا 10 ماه اقساط میگردد.

1. در هر شرایطی باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان را در اولویت قرار دهید. 2. سعی کنید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و پس از مصرف نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه حتما دهان خود را با آب بشویید. 3. در حین درمان ارتودنسی سرامیکی، استعمال دخانیات و سیگار کشیدن ممنوع است، زیرا به راحتی سبب تغییر رنگ براکت ها می شوند. 4. تا حد امکان از مصرف مواد غذایی رنگی پرهیز کنید و در صورت مصرف حتما مسواک بزنید. 5. استفاده از خمیر دندان سفید کننده دندان در حین درمان ارتودنسی سرامیکی تاثیری ندارد، به همین جهت دندانپزشکان استفاده از آن را توصیه نمی کنند. استفاده از خمیر دندان سفید کننده باعث دو رنگ شدن دندان ها شده و ظاهر زیبای آن ها را از بین می برد. 6. مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی را فراموش نکنید. 7. بریس های سرامیکی استحکام بالایی دارند، اما تا حد امکان از مصرف غذا های سفت پرهیز کنید. 1. آیا ارتودنسی با براکت های سرامیکی درد دارد؟ به طور معمول هر روش ارتودنسی در ابتدای دوره درمانی می تواند برای بیمار احساس درد و ناراحتی به همراه داشته باشد. در روز های ویزیت زمانی که دندانپزشک سیم ها را سفت می کند، برای افراد درد ایجاد می شود که البته موقتی بوده و بعد از چند روز بر طرف می گردد. با مصرف دارو های مسکن می توان این درد را تسکین داد. 2. آیا احتمال شکستگی براکت های سرامیکی وجود دارد؟ در شرایط متفاوتی ممکن است براکت های سرامیکی بشکنند و یا حتی سیم ارتودنسی آسیب ببیند. نکته مهمی که وجود دارد، این است که فرد از اقدامات خودسرانه پرهیز کرده و در صورت اتفاق افتادن این شرایط، بیمار سریع به کلینیک مواد دندانپزشکی دندانپزشکی مراجعه کند.

ارتودنسی دندان غیر از هزینههای اصلی، شامل هزینههای جانبی نیز میشود. ممکن است دندانپزشک شما تشخیص دهد که پیش از انجام ارتودنسی، لازم است یک یا چند دندان شما کشیده شود تا جای خالی برای حرکت سایر دندانها باز شود. همچنین ممکن است پس از ارتودنسی نیاز به نصب نگهدارنده داشته باشید، تا وضعیت دندانهای شما تثبیت شود. برای اطلاع از جزئیات خدمات و قیمت ارتودنسی ۱۴۰۱ در کلینیک دندانپزشکی سیمادنت، به جدول زیر مراجعه کنید. چگونه میتوان از هزینه های ارتودنسی کاست؟ 1. به یک ارتودنتیست ماهر و باتجربه مراجعه کنید تا مناسبترین روش را برای دندان شما برگزیند. این امر از بسیاری از هزینههایی که ممکن است در بلندمدت متحمل شوید، خواهد کاست. 2. بهطور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید و از وضعیت سلامت دندانهای خود مطمئن شوید. 3. مرتب مسواک بزنید و از دهانشویه استفاده کنید. بهویژه اگر ارتودنسی ثابت دارید، از مسواک بین دندانی استفاده کنید و نخ دندان بکشید تا از پوسیدگی دندانها جلوگیری کرده و متحمل هزینههای ترمیم دندان نشوید.

ایمپلنت دندان

امروزه که اغلب افراد برای درمان ناجور بودن دندان هایشان از ارتودنسی استفاده می کنند و اکثرا از انواع ارتودنسی آگاه نیستند، اما انواع مختلف ارتودنسی با هم متفاوت می باشد و باید توجه داشت که کدام بهتر است. چه تفاوتی بین ارتودنسی ها وجود دارد، و کدام نوع برای شما مناسب است؟ افراد کمی هستند که به اندازه کافی خوش شانس اند که با دندان های کامل و خوب متولد شوند، اما درمان ارتودنسی می تواند برای شما یا فرزند شما تفاوت بزرگی ایجاد کرد. ارتودنت شما ممکن است هر یک از انواع زیر را زیر و یا لوازم دندانپزشکی را توصیه کند تا مشکلتان را اصلاح کنید. ارتودنسی های سنتی از روزهای اول تا به امروز پیشرفت کرده و در حال حاضر وزن و ساختار سبک تری از آنچه که مورد استفاده قرار می گرفت، دارد. آنها از فولاد ضد زنگ با درجه حرارت بالا ساخته میشوند و دارای براکت های فلزی هستند که با استفاده از نوعی سیمان به هر دندان متصل می شوند.

دقت کنید که ارتودنیست ها ابتدا دندانپزشکان عمومی هستند که به صورت تخصصی و آکادمیک مهارتها و دانش ارتودنسی را فرا می گیرند. اما دندانپزشکی که این دوره تخصصی را طی نکرده باشد ارتودنتیست نیست و نمی تواند درمان های ارتودنسی را انجام دهد. ارتودنسی دندان چگونه انجام میشود؟ 1. در جلسه اول ارتودنتیست دندان های شما را معاینه می کند و شدت ناهنجاری دندانی، نوع درمان و هزینه ارتودنسی شما را برآورد می کند. 2. برای بررسی دقیق تر عکسبرداری از دندان های شما را تجویز می کند. 3. قبل از شروع درمان دکتر ارتودنسی وضعیت دهان و دندان شما را بررسی می کند و در صورت وجود هر گونه عفونت دندانی، عفونت لثه و … ابتدا اقدام به درمان آنها می کند و در صورتی که نیاز به کشیدن یک یا چند دندان باشد آنها را می کشد. 4. در این مرحله دکتر ارتودنسی بر اساس نوع درمان کار را شروع می کند.

  • بیماریهای درونی
  • بند (bands)
  • ارتودنسی پیشگیرانه
  • ارتودنسی لینگوال
  • فلوشیپ زیبایی ژنوا
  • افرادی که دندان های به هم ریخته و نامرتبی دارند
  • برخورد ضربه به صورت
  • دندانپزشکی تحت بیهوشی

در علم دندانپزشکی یکی از شاخه هایی که به صورت بسیار حرفه ای به درمان ناهنجاری های دهان و دندان پرداخته و تمام بی نظمی های دندان ها و فک را اصلاح می کند، ارتودنسی نام دارد. ارتودنسی (Orthodontics) می تواند به تنهایی و همچنین با کمک روش های درمانی دیگر، کاربرد های بی نظیری در دندانپزشکی زیبایی داشته باشد. مطالعه این مقاله سبب می شود تا شما تمام سوالات خود را درباره ارتودنسی به دست آورید و با خیال آسوده برای مشاوره با متخصص ارتودنسی اقدام کنید. یکی از شاخه های تخصصی و حرفه ای در علم دندانپزشکی که به اصلاح و درمان بسیاری از ناهنجاری های دهان و دندان می پردازد، ارتودنسی می باشد. درمان ارتودنسی برای چه افرادی گزینه مناسبی است؟ هر کسی که تمایل به داشتن دندان هایی زیبا و منظم دارد، می تواند از این روش درمانی فوق العاده استفاده کند. چه کودکان و چه بزرگسالان قادر به بهره مند شدن از مزایای بی نظیر این درمان هستند.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد هزینه ارتودنسی هر دو فک بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.


[ بازدید : 50 ]
در اینجا سعی می کنم انواع لوازم خانگی بررسی کنم و سایت های مفید رو معرفی کنم.

راهنمای خرید لوازم خانگی | نظرات درباره لوازم خانگی | معرفی فروشگاه های برتر لوازم خانگی | بررسی فروشگاه های فرش | بررسی فروشگاه های کالای دندانپزشکی
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مجله مایکت است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]