ارتودنسی چیست و انواع آن کدامند؟

شنبه 8 بهمن 1401
18:05
هورام

ارتودنسی چیست و انواع آن کدامند؟

انواع ارتودنسی را بشناسید ! ارتودنسی یکی از زیر شاخه های دندانپزشکی است که به مرتب کردن دندان، زمانی که دندان در حالت معمول رشد نکردهاند از طریق مرتب کردن به دندان کمک میکند. در واقع در انواع ارتودنسی با استفاده از سیم و براکتها در یک بازه زمانی نامشخص توسط ارتودنتیست دندانها را در کنار هم منظم میکند. میزان زمانی که برای هر فرد نیاز است تا دندانها ارتودنسی شود و در حالت مرتب و کنار هم قرار بگیرد، با توجه به نوع به هم ریختگی و قرارگیری دندانها مشخص میشود. دستگاه ارتودنسی با توجه به فشاری که به آرامی به دندانها و فک میآورد، علاوه بر ردیف کردن دندانها در ناهنجاریهای فکی هم بسیار کمک کننده است. در این روش همانطور که از اسمش پیداست، تمامی دستگاه ارتودنسی به صورت ثابت بر روی دندان و داخل دهان فرد قرار میگیرد که به صورت میانگین 2 سال برای ردیف شدن دندان نیاز به زمان دارد. در این حالت نگینهای کوچکی بر روی دندان قرار میگیرد که به آن براکت میگویند. یکی از نکاتی که درباره نوع ارتودنسی ثابت حائز اهمیت است اول نگهداری از آن یعنی براکتها و دوم بهداشت دندان در این زمان است. خوردن مواد غذایی سفت و گاز زدن سیب، ساندویچ و بلال و مواد خوراکی از این قبیل باعث شکستن براکتها میشود که این موضوع سبب طولانیتر شدن دوره ارتودنسی خواهد شد. در روند درمان با ارتودنسی ثابت به صورت معمول دندانهای بیمار باید ماهی یکبار توسط ارتودنتیست چک شود. در این ویزیتها سیم و براکت چک میشوند و کشهایی که در براکتها میافتند هر ماه تعویض میشوند. گاهی اوقات هم هر چند ماه یکبار سیمهای روی دندان هم تعویض میشوند. کشها در رنگهای مختلف وجود دارند و اکثر اوقات ارتودنتیست با سلیقه خود بیمار رنگ کش را انتخاب میکند و میاندازد. اما براکتها از شروع تا پایان روند درمان که گاهی اوقات هم به 3 سال میرسد، ثابت است.

  • کراس بایت (Crossbite)
  • پر کردن دندان
  • روکش دندان های شیری
  • خدمات عصب کشی دندان

جهت آگاهی از پذیرش بدون کنکور این رشته در موعد ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری، آزاد و پیام نور با مشاوران آویژه ارتباط بگیرید. در سال گذشته، ظرفیت پذیرش گروه علوم تجربی در دوره روزانه دانشگاه های دولتی در کل ۳۵ هزار و ۳۴۲ نفر بوده است و ظرفیت دوره نوبت دوم نیز ۲ هزار و ۳۸۴ نفر اعلام شده بود. از آن جایی که هر ساله بخش عمده ای از ظرفیت ها به رشته ها و دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص می یابد، اما همیشه ظرفیت رشته دندانپزشکی به مراتب کمتر از ظرفیت رشته پزشکی است. بر اساس آخرین آمار، در مجموع ۳۷ دانشگاه دولتی و ۱۹ پردیس دانشگاهی از طریق کنکور سراسری در رشته دندان پزشکی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. هر داوطلب کنکور، قبل از آزمون و انتخاب رشته لازم است در مورد آخرین رتبه قبولی دندانپزشکی روزانه اطلاعات کافی را کسب کند. با توجه به این که پروسه انتخاب رشته یکی از حساسترین و مهمترین مراحل کنکور به شمار میرود، بهتر است حداقل میانگین درصد لازم برای قبولی هر رشته مورد نظرمان را بدانیم.

برای تنظیم موقعیت دندانها خمهایی در سیم تعبیه میشود.

در مواردی متخصص اطفال دندانپزشکی ویا دندانپزشک عمومی نیز اقدامات درمانی ارتودنسی رانیز انجام میدهند. دستگاههای ثابت - سیستمهای edgewise استاندارد: براکت تمام دندانها مشابه است. برای تنظیم موقعیت دندانها خمهایی در سیم تعبیه میشود. سیستمهای straightwire یا edgewise از پیش تنظیم شده: تنظیم موقعیت مورد نظر هر دندان، در براکت آن دندان تعبیه و جایگزین خمها شدهاست. دستگاههای اصلاح رشد ماگزیلا و مندیبل: برای رشد افتراقی فکها به کار میروند. الاینرها (Aligners): یک سری تری که برای ردیف کردن دندانهای یک بیمار آماده میشود و بیمار از آنها استفاده میکند. دستگاههای تصحیح کراسبایت خلفی: ماگزیلا را گسترش میدهند. در صورتی که گسترش با سرعت ۰٫۵ میلیمتر در روز انجام شود، گسترش سریع است، در صورتی که با سرعت ۱ میلیمتر در هفته انجام شود، گسترش آهسته میگویند. دستگاههای hyrax و haas در این دسته قرار میگیرند. الاستیکها: برای ایجاد نیروی حرکت دندانی مورد استفاده قرار میگیرند. الاستیکهای کلاس I، کلاس II، کلاس III، کراسبایت و میدلاین از جمله انواع آن است.

آیا ایمپلنت دندان هرگز خواهد مرد؟

“ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟ ” عوامل متعددی در پاسخ به این سوال دخیل هستند، افرادی که قصد انجام ایمپلنت را دارند ابتدا باید به یک متخصص مراجعه کنند. در مرحله های بعد متخصص دندان های فرد را ارزیابی می کند که تشخیص دهد نوع درمان چگونه است و چه مدت طول خواهد کشید؟ اما به طور کلی این فرآیند معمولاً بین ۵-۸ ماه طول می کشد. و البته در افرادی که به پیوند کامل نیاز دارند روند درمان طولانی تر و همچنین افرادی که فقط به چند کاشت نیاز دارند روند درمان سریعتر انجام می شود. دندان ها تاثیر بسزای در صورت و لبخند فرد دارند، گاهی اوقات افراد نیاز به ایمپلنت فوری دندان جلو دارند. و خوشبختانه با پیشرفت علم و با توجه به رضایت بیماران از ایمپلنت دندان افراد برای جایگزین دندان های خود به ایمپلنت فوری دندان روی می آورند. ایمپلنت فوری از لحاظ شرایط با دیگر ایمپلنت ها متفاوت است. آیا قرار دادن ایمپلنت ها دردناک است؟

وقتی اولین دندان شیری او ظاهر شد، کودک خود را نزد دندانپزشک اطفال ببرید. بدین ترتیب آنها با محیط کلینیک دندانپزشکی اطفال آشنا میشوند. دندانپزشک کودک میتواند به شما در مورد نحوه جلوگیری از پوسیدگی و شناسایی هر گونه مشکل بهداشت دهان و دندان در مراحل اولیه توصیه­هایی بکند. حتی تنها باز کردن دهان کودک برای نگاه کردن دندانپزشک، تمرین مفیدی برای آینده است. هنگامی که به دندانپزشک مراجعه میکنید، نسبت به آن احساس مثبت داشته باشید و رفت و آمد را سرگرم کننده کنید. این کار مانع از نگرانی فرزند شما در مورد ملاقاتهای بعدی میشود. کلینیک مهرآوید نهایت تلاش خود را برای راحتی فرزندان شما به کار گرفته است. طبق توصیه دندانپزشک، کودک خود را برای معاینات منظم به دندانپزشکی اطفال ببرید. کودکان، درست مانند بزرگسالان، ترس و اضطراب را از مراجعه به دندانپزشک تجربه میکنند، اما آن را به روشهای مختلف نشان میدهند. به عنوان یک دندانپزشک، می دانید که کوچکترین پیشگیری ارزش درمان بعد از آن را دارد.

از این وسیله برای اصلاح کوچکی فک پایین،استفاده میشود.

با استفاده دائم از این نگهدارنده، به حفظ تراز دندان ها خود بسیار کمک خواهید کرد. نگهدارنده فنری فک پایین: در صورتی که در لثه ها تورم شدید و یا عفونتی وجود داشته باشد، استفاده از نگهدارندههای فنری فک پایین بسیار مناسب خواهد بود. بایت پلیت: از بایت پلیت برای اصلاح اوربایت استفاده میشود. فنر فورسوز یا فورسِس: این وسیله در سیستم براکت قرارداده میشود و موقعیت فکها نسبت به یکدیگر را اصلاح میکند. از این وسیله برای اصلاح کوچکی فک پایین،استفاده میشود. Bionator: بیوناتور ابزاری است جهت کمک به افزایش رشد فک پایین، که به اصلاح اوربایت کمک خواهد کرد. قفس زبان: از قفس زبان برای ترک عادت فشار زبان به دندانهای جلویی استفاده میشود. این عادت، منجر به مشکلات بایت از جمله جلو زدگی دندانهای جلویی بالایی (اورجت) و باز ماندن و وجود فاصله بین دندانهای جلویی هنگام بسته بودن فکها( اپن بایت) میشود. میخ ارتودنسی: جهت ترک عاداتی که باعث کجی دندان ها می شوند، از جمله فشار به دندان ها با زبان، مکیدن انگشت شست و عاداتی که به ایجاد اپن بایت کمک می کنند، از میخ ارتودنسی استفاده می کنند.

پیچ ها به مفاصل موجود در استخوان ها فشار می آورند و آنها را به سمت بیرون هدایت میکنند. در درمان ارتودنسی دندان، به کمک اکسپندر، مساحت و پهنای سقف دهان را گسترش مییابد. نگهدارنده ها (Retainers): رتینر ها معمولا پس از پروسه های درمانی ارتودنسی مورد استفاده قرار میگیرند. این احتمال میرود که پس از پروسه های درمانی، دندان ها به عقب برگردند. از نگهدارنده برای جلوگیری از این اتفاق استفاده میشود. در صورت اصلاح، ممکن است از آنها برای جلوگیری از مکیدن انگشتان دست کودکان نیز استفاده شود. نگهدارنده و رتینر هاولی. این نگهدارنده از فلز و اکریلیک ساخته شده است. آکریلیک روی سقف دهان قرار می گیرد و سیم دندان های قدامی را محاصره می کند. نوع دیگر رتینر از پلاستیک شفاف ساخته شده است. این نگهدارنده روی دندان ها قرار می گیرد و مانند یک الاینر نامرئی یا (Invisalign aligner) به نظر می رسد. ابزار اسپلینت: این ابزار در فک بالا یا پایین قرار می گیرند.

ماندگاری بالا و پوشش کامل دندان را دارند.

اگر دندان شیری کودکان به شدت دچار پوسیدگی شده باشد و یا عصب کشی شده باشد , دندانپزشک کودکان اقدام به روکش دندان با روکش های پیش ساخته می کند. این روکش ها برای پوشاندن و حفاظت دندان ها قرار داده می شود. آن ها پیش ساخته ، فلزی , هزینه ارتودنسی ماندگاری بالا و پوشش کامل دندان را دارند. فلوراید یک ماده معدنی است که در طبیعت و در بسیاری از مواد غذایی مانند چای، آب، غذا های دریایی ، انواع سبزی و… وجود دارد. حتی اگر کودکی پوسیدگی دندان نداشته باشد , روش گذاشتن فضا نگهدار دندان فلوراید موضعی به عنوان وسیله ای برای افزایش مقدار فلوراید مینای دندان تازه رویش یافته و افزایش مقاومت این دندانها در برابر پوسیدگی توصیه میشود. فلوراید تراپی در مطب دندانپزشکی با انواع مختلف فلوراید که میتواند بهصورت ژل ، کف یا موادی به نام وارنیش دندان باشد، انجام میگیرد. انجام این کار نیازی به بیحسی دندانپزشکی ندارد و برای کودک دردناک نیست. نحوه نگهداری و مراقبت از دندان های شیری در سنین کودکی ، تاثیر بسیار زیادی بر روی رویش دندان های دائمی میگذارد.

این مورد شامل حال کارکنان و منشی مطب نیز می شود. یک دندانپزشک حرفه ای، در عین ملاطفت و انجام اقدامات درمانی، به میزان کافی برای کودک شما وقت می گذارد تا نکات مهمی همچون نحوه صحیح مسواک زدن، که در حفظ سلامت دهان بسیار تاثیر گذارند، را آموزش دهد. ترس از دندانپزشکی در بین اطفال و کودکان چندان هم موضوعی غیر معمول نیست، کما اینکه بعضی از کودکان به هنگام مراجعه به دندانپزشک، مضطرب شده و به همین دلیل رفتار نامناسبی از خود بروز می دهند. فاکتور های مختلفی سبب شکل گیری این ترس و اضطراب می شود که رفتار والدین از جمله موثرترین این فاکتور ها در ایجاد استرس و نگرانی در کودک می باشد. در این شرایط است که یک دندانپزشک کودک خوب، نقش کلیدی خویش را ایفا خواهد کرد؛ بدین صورت که با بکارگیری روشهایی خلاقانه و مناسب، اقدام به آرام کردن کودک می نماید. جالب است بدانید که یکی از الزامات دریافت تخصص در زمینه دندانپزشکی اطفال، آموزش در رابطه با نحوه برخورد و تعامل با کودکان است.

این مقدمه سازی برای نصب براکت روی دندان انجام می شود.

این دندان پزشک است که با توجه به وضعیت و قرار گیری دندان ها، نوع ارتودنسی شما را مشخص می کند. بعد از این تشخیص باید منتظر قالب گیری کل فک بالا و پایین باشید. بعد از قالب گیری، اولین اقدام جدی در زمینه مراحل انجام ارتودنسی مربوط به نصب براکت بر روی دندان است. دندان پزشک ابتدا دندان های شما را با محلول خاصی جلا می دهد و از اسید مخصوصی بر روی دندان ها استفاده می کند. این مقدمه سازی برای نصب براکت روی دندان انجام می شود. اگر از کامپوزیت نوری برای ثابت کردن براکت روی دندان استفاده می شود، در این صورت از نور پلاسمایی با شدت بالا برای ثابت کردن براکت ها روی دندان کمک گرفته می شود. در ادامه سیمی منحنی را از داخل تمام براکت ها عبور می دهند. در این مرحله باید فشار کافی را بر روی دندان ها ایجاد کرد. برای ایجاد این فشار از کش هایی با ترکیب رنگی مختلف استفاده می شود و در نهایت این کش ها بر روی براکت های دندان قرار خواهند گرفت.

  • ” فوق تخصص دندانپزشکی کودکان در تهران “
  • کودکانی که دچار هرگونه ناهنجاری دهان و فکین می باشند
  • استفاده از تجهیزات دندانپزشکی مناسب کودکان
  • رادیولوژی دهان

لمینت دندان مناسب افرادی می باشد که از فاصله دندان ها، زردی دندان ها، شکستگی دندان ها و … … رنج می برد و اعتماد به نفس آن ها را پایین آورده است. هزینه لمینت دندان بسته به نوع لمینتی که انتخاب می کنید دارد. متخصص دندانپزشک پیش از لمینت، دندان های شما را مورد بررسی قرار می دهد تا در صورت نیاز درمان های لازم بر روی دندان های شما را انجام دهد. همانطور که گفتیم هزینه لمینت دندان به اقدامات پیش از لمینت و نوع لمینت متفاوت می باشد. کامپوزیت دندان، یکی از روشهای درمانی و زیبایی دندان میباشد که کاربردهای مختلفی از جمله پر کردن دندان، اصلاح طرح لبخند و … دارد. هر قسمت از کامپوزیت دندان با نور روی دندان محکم میشود. با توجه به مواد کامپوزیت مثال مواد آمریکایی یا چینی و … این هزینه نیز میتواد برای افراد مختلف متفاوت باشد . در جدول قیمت ترمیم دندان فروردین ماه سال 1401، هزینه کامپوزیت دندان به طور کامل ذکر شده اند. اگر ساکن مناطقی همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محلههای این مناطق هستید و قصد مراجعه به یک مرکز تخصصی دندانپزشکی در شمال تهران را دارید، میتوانید به مطب شریعتی سیمادنت مراجعه نمایید. علاوه بر مناطق شمالی تهران، سیمادنت در غرب تهران نیز شعبهای دیگر دارد و شما میتوانید برای دریافت مشاوره حضوری و نیز انجام انواع خدمات درمانی به شعبه ستارخان سیمادنت مراجعه کنید. در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید قصد مراجعه به یک مرکز دندانپزشکی در اطراف منزل خود را دارید، میتوانید به مطب ستارخان سیمادنت مراجعه نمایید.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد نگهدارنده دندان کودکان لطفا از صفحه ما بخواهید.


[ بازدید : 14 ]
در اینجا سعی می کنم انواع لوازم خانگی بررسی کنم و سایت های مفید رو معرفی کنم.

راهنمای خرید لوازم خانگی | نظرات درباره لوازم خانگی | معرفی فروشگاه های برتر لوازم خانگی | بررسی فروشگاه های فرش | بررسی فروشگاه های کالای دندانپزشکی
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مجله مایکت است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]